Elena, nevăzătoare, oferă meditații gratuite la engleză altor nevăzători. Provocări și soluții

Elena Costea are 38 de ani și locuiește în Constanța. Este nevăzătoare, dar a studiat doar în școli de masă și știe că una dintre problemele sistemului de educație pentru nevăzători este lipsa cărților accesibilizate. Absența lor îi ține în urmă și îi privează de oportunități egale la educație.

Ne-a scris anul trecut, prin iarnă, și ne-a spus că vrea să ofere meditații gratuite la engleză nevăzătorilor din comunitatea AMAIS. Inițial i-am făcut legătura cu doi tineri, azi meditează opt din mai multe județe din țară și Republica Moldova. 

A absolvit facultatea de Limbi străine la Universitatea din București, în prezent se pregătește să-și susțină doctoratul în Filosofie. În trecut a studiat și în Franța și își dorește ca prin meditațiile la engleză să deschidă orizonturile altor tineri. 

Mulțumim celor care au răspuns apelului nostru de a-i oferi sprijin Elenei în accesibilizarea materialelor de curs. 


Acces la oportunități internaționale

 

De ce ai ales să oferi meditații gratuite?

Vreau ca nevăzătorii să învețe engleză, mi-am dat seama cât m-a ajutat pe mine când am plecat în străinătate, cu probleme medicale, călătorit sau studiat. E limbă de circulație internațională și li se pot deschide porți, pot trăi altfel experiențele, pot să studieze în străinătate. Engleza e esențială dacă vrei să ai acces la informație în zilele noastre. 

 

Cum te simți în timpul pe care îl petreci cu ei?

Mă împlinește, mă face să mă simt utilă în comunitatea din care fac parte. Iar ei își petrec timpul cu folos. E vital să ne ocupam mintea cu studiul în absența folosirii altor abilități. Așa păstrăm starea de bine și echilibrul în general.  

 

Cum se desfășoară meditațiile?

Sunt online și durează o oră și jumătate, le facem prin Google Meet. Mi-am accesibilizat materialele cu ajutorul unor prieteni. Concret, le-au pus descrieri că sunt multe imagini și tabele în cărți.

Eu le trimit cursanților materialele în format Word pe mail și la oră lucrăm pe ele. La oră mai întâi le predau teoria și apoi facem exerciții pe baza celor predate. E o muncă în spate, dar se merită pentru că e esențial ca și nevăzătorii să aibă acces la cel mai înalt nivel educațional. Eu am studiat Filosofie în Franța cu Erasmus și am susținut accesibilizarea materialelor educaționale la nivel internațional. Când eram mică aveam meditator la engleză, mi se dicta în Braille, dar de atunci tehnologia s-a schimbat, au apărut calculatoarele, acum se face altfel accesibilizarea. 

 

doua perechi de maini ce studiaza niste foi in braille


Accesibilizarea, esențială pentru accesul la educație

Care e cea mai mare provocare cu care te confrunți la meditații?

O primă provocare e legată de adaptarea metodelor de lucru dupa nevoile fiecăruia. O fată dorește mai mult vocabular, alții vor mai multă gramatică și alții să învețe să vorbească. Provocarea pentru mine e să-i verific mereu la scris și, la scară mare, să-i învăț să vorbească fluent limba engleză. Cel mai greu e să pui bazele, apoi mi-ar plăcea să studieze singuri și să fie în continuă căutare.

O altă provocare e accesibilizarea cărților. Acest proces a fost o provocare și pentru prietenii mei, fiindcă nu știau cum să scoată tabelele și informațiile. 

 

Ai început cu 2-3 nevăzători, acum ai 8. Cum e?

Am făcut o grupă de trei persoane și cu restul fac individual. Sunt serioși și dornici să învețe. Mi-am propus să fac mai mult listening și de reading mai ales că de curând niște doamne din Iași ne-au accesibilizat cărți și avem noi materiale cu exerciții. 

 

Oferi meditații aproape de șase luni, ai apucat să observi o evoluție la ei? 

Da, mai toți sunt la nivel de începător, dar am observat că învață repede gramatica și expresiile. Cu Marcel de la Chișinău am observat cea mai mare evoluție, cu el am făcut o dată la două zile că are bacul în vară. I-am explicat mai mult gramatica și timpurile că va avea de scris eseuri. Ana a mai învățat din filme, iar Adrian e interesat și determinat să învețe că vrea să se facă programator și are nevoie de engleză. Mădălina a terminat facultatea de Limbi străine și are un nivel avansat și cu ea fac separat. Am satisfacția că-i interesează pe toți, lucrează interactiv, comunică între ei. 

 

Cât vei mai continua meditațiile?

Nu am impus un deadline. Nu l-am gândit ca pe un curs, pe unii i-am luat de la zero, dar alții ca Mădălina, care avea cunoștințe deja, îmi zice la fiecare oră ce ar vrea să învețe sau exerseze, de exemplu cum să vorbească la aeroport, sau în alte contexte precise. Vreau să-i aduc la un nivel la care să simtă că pot studia pe cont propriu, eu le dau instrumentele și materialele necesare accesibilizate. Materialele astea nu le-am făcut pentru mine ci pentru ei. 

 

V-au ajutat cei care au răspuns apelului nostru?

Mi-au făcut trei cărți accesibilizate. E o doamnă care are o fată nevăzătoare la o școală de masă în Constanța și o doamnă din Brașov. Pe lângă materiale accesibilizate, la curs le dau și instrumente prin care să continue învățarea acasă. I-am învățat de Reverso Context, le-am zis de site-uri ca Leonardo English pe care găsesc podcasturi, pot să citească transcriptul cu sinteza vocală și pot asculta cu vocea, iar dacă nu înțeleg cuvintele le pot traduce cu Google. Le-am dat aceste instrumente pentru a fi mai autonomi.


Soluții incluzive pentru viitor

Dacă ai putea să faci o singură schimbare sistemică în învățământ, care ar fi?

Să includ persoanele cu dizabilități în școlile de masă cât mai mult, această formă de incluziune să fie norma. De asemenea, profesorii cu dizabilități să fie mai bine primiți și incluși în sistemul de masă, fiindcă așa elevii ar avea o interacțiune directă cu dizabilitatea și impactul privind incluziunea la nivel de societate ar crește considerabil pe termen lung.

 

Ce îți dorești pe viitor?

Mi-ar plăcea să creăm o platformă unde să punem materiale accesibilizate în Word la diferite materii de bacalaureat, precum română, engleză, psihologie, și nevăzătorii să aibă acces direct la toate resursele și să se pregătească singuri. Eu să le ofer asistență și suport în învățare.

Voluntariatul e mai mult decât un job fiindcă ți-l asumi și e ceva ce tu vrei să faci. E greu, dar și frumos fiindcă știu că cineva se va folosi de aceste cunoștințe în viitor.

 

Interviul a fost editat pentru acuratețe. 

+
Scrie-ne pe Whatsapp!
Sari la conținut