„Nimeni nu a știut să lucreze cu un nevăzător la matematică.”, Marcel, absolvent al cursurilor de programare din Chișinău

Marcel Roșca are 18 ani și locuiește în Chișinău, Republica Moldova. Este în clasa a XII-a, la o școală specială. S-a născut nevăzător și a descoperit informatica la începutul liceului. 

De curând, este unul dintre absolvenții cursurilor de programare AMAIS, ce durează aproape un an. Spune că sistemul de educație special din Republica Moldova e și mai fragil decât cel din România. E la nivelul clasei a VI-a la matematică pentru că școala nu i-a pus la dispoziție, de-a lungul anilor, materiale accesibilizate și profesori pregătiți să predea elevilor cu deficiențe de vedere. Minusurile trăite în școală nu l-au ținut ținut în loc când s-a înscris la cursurile de programare. Dimpotrivă. L-au determinat să învețe și mai mult singur, să caute mai mult după ce aude o informație nouă, să ceară ajutorul trainerilor AMAIS în afara orelor de programare.

Tot în urma cursurilor de programare, echipa AMAIS a cerut sprijin în comunitate pentru Marcel, iar de ceva vreme o altă absolventă a cursurilor de programare, din anii trecuți, îi oferă meditații gratuite la matematică. Visul său e să fie student la Informatică în România și să devină programator. Pentru Marcel, România e locul în care își poate atinge potențialul.

Dar până acolo, Marcel are nevoie de ajutor suplimentar pentru a învăța limba engleza. Primește meditații gratuite de la o altă persoană nevăzătoare din comunitate, însă are nevoie să învețe într-un ritm alert, mai multe ore pe săptămână, pentru facultatea de Informatică. Dacă vrei să îl sprijini pe Marcel cu o oră-două pe săptămână, sau la două săptămâni, prin meditații la engleză, scrie-ne la contact@amais.ro. Marcel ar fi tare bucuros să știe că va fi și mai aproape de visul de a deveni student în România din vară.

 

Marcel, de ce programare? 

Mă pasionează domeniul IT. Am început să folosesc calculatorul în urmă cu trei ani jumătate, între timp m-am familiarizat cu sistemul de operare windows, nvda, aplicații. Dat fiind că citesc articole în fiecare zi și că mă uit la materiale despre securitate cibernetică, am dat peste sistemul de operare linux și prin august 2020 am început să-l învăț singur. Descoperind tot mai multe, mi-am dorit să învăț și mai mult.

La AMAIS am învățat limbajul de programare la un nivel intermediar astfel încât să pot scrie un cod de la zero. Am dezvoltat și modul în care să gândesc, să caut informații singur. În programare te lovești de mulți termeni noi, apoi dai de altul și tot așa, e un proces continuu de învățare.

 

Știu că la cursuri aveți ca temă construirea unui produs de la zero. Ce ai făcut? 

Un program pe care poți să încarci sau să descarci fișiere, funcționează ca un google drive, dropbox, apple cloud. Inițial am vrut să fac o aplicație de orar, dar era prea complexă pentru începători. Aveai clasele de la 1-12, fiecare cu orarul și profesorii săi. Sunt pasionat și de rețelistică. 

 

Ai avut un moment în care ai vrut să renunți la cursuri?

Da, din cauza matematicii. Experiența cu matematica este una complicată, de mic nu am avut oameni care să mi-o predea, să mi-o explice. Am fost prin școală nefăcând matematică, sunt la un nivel slab, de clasa a IV-V, știu frânturi din clasele mari. Erau la un moment dat chestii cu vectori la cursurile de programare, îmi era greu să înțeleg. Voiam să renunț că nu puteam să fac față.

 

Le-ai zis mentorilor?

Da, m-au ajutat cât au putut. M-am încurajat reciproc cu Adrian. Amânam avansarea de la un curs la altul, zilnic repetam și făceam exerciții, era un proces continuu de învățare. Mă motivam să continui de la o oră la alta. 

 

Dar un moment în care ai zis că ai luat decizia bună de a veni aici?

Știam că am luat o decizie bună pentru că în altă parte nu găseam așa ceva, din start a fost decizia bună, că ar fi mers sau nu. Urmările le-am văzut, treptat am reușit. Mă pasionează informatica și domeniul politic. Provocarea la informatică e că se face multă matematică.

 

Vii în România la facultatea de Informatică?

Da, dar nu știu, problema e cu matematica, încerc să o rezolv, fac meditații. Încă nu sunt încrezător, sunt prea în urmă. Eu repet clasele primare, a V-a și a VI-a. E o consecință a sistemului precar de educație. Ideea e că nimeni nu a știut să lucreze cu un nevăzător la matematică de-a lungul timpului, asta a fost problema. 

 

Ce ar trebui să știe un nevăzător înainte de cursuri? 

Două lucruri: partea tehnică, cum să folosească calculatorul, să caute pe Google sau să scrie într-un document, și răspunsul la întrebarea: de ce vrea? Dacă și-a pus deja întrebarea, atunci să încerce cursurile și apoi se vor lega lucrurile.

 

Cum e accesibilizarea în Chișinău?

Cu accesibilitatea e greu. Am convingerea că nevăzătorii din Republică și din Europa de Est pot să meargă și pe front cu experiența pe care o au.

 

Ai un gând pentru nevăzători?

Să încerce să învețe singuri, să fie independenți din toate punctele de vedere și să tindă spre asta în tot ce fac. Să încerce să caute soluții la problemele pe care le au, să pună întrebări, să caute răspunsuri, să nu se bazeze pe stat. Niciodată nu trebuie să te bazezi pe stat. Tu faci parte din el, trebuie să contribui și tu, dar baza nu trebuie să ți-o pui în stat. Baza se pune în stat când locuiești în țările vestice, dar la noi, zona de est, nu ai cum. Să fie independenți. Să facă parte dintr-un grup de oameni cu interese similare. Plus că „independența înseamnă putere”.

 

Fiindcă statul nu știe să te ajute?

Da. Nu poate să te ajute. Aș vrea să atrag atenția asupra persoanelor nevăzătoare care sunt puține, foarte puține, minoritare, și care au nevoie de un lucru: de a le accesibiliza cărțile și materiale de studiu. Statul se bazează pe faptul că suntem puțini și că nu contăm.

 

Asta te-ar fi ajutat? Materiale accesibilizate la școală?

Foarte mult. Pentru că succesul meu de acum e doar al meu, am învățat mult singur, dar puteam să învăț și mai mult dacă erau materiale accesibilizate în școală. Din clasa I dacă aveam materiale accesibilizate, răspunsurile mi le puteam găsi singur.

Să dau un exemplu: la programare, documentația e clar structurată și accesibilizată, încât poți să cauți singur răspunsuri pe net. În timp ce la matematică este foarte greu. De aici și problema mea. Am nevoie de cineva care poate explica ca eu să înțeleg. Singur nu pot să mă apuc să învăț matematică pentru că nu am posibilitatea. Drept dovadă că am învățat singur domeniul IT, dincolo de programare. Am ajuns la nivelul în care puteam să obțin un certificat linux recunoscut la nivel internațional cu care puteam să mă angajez la companii. Am făcut cursurile în urmă cu doi ani, dar nu am certificatul pentru că era de plătit și nu am resurse. 

 

Dar un gând pentru tipici? 

Să nu uite de unde au plecat, de fapt acest sfat este pentru toți, nu doar pentru văzători. Persoanele care au mai multă putere, se cred mai inteligente și superioare. Un exemplu, venise cineva de la direcție la noi (nr: la școală) la un control, m-a văzut la laptop și a zis: „cum e ăsta nevăzător dacă scrie la laptop?”. Una e să pui întrebarea, dar să știi cum să o pui. În acel moment, m-am convins că statul nu este conștient de tipul elevilor care studiază în această instituție, iar din cauza acestui lucru apar toate problemele pentru că dacă nu știi de existența unei probleme, n-o rezolvi nu? Problema e educația, e un cerc vicios.

 

A pus la îndoială dizabilitatea, fără să știe ceva despre abiltățile tale.

Da. Putem (nr: nevăzătorii) face același lucru ca tipicii (persoane fără dizabilități reglementate), doar că în alt mod sau cu alte resurse. Matematica se învață vizual că așa se asimilează mai bine lucrurile, dar se poate face și altfel. Odată ce se cunoaște problema ar trebui să se intervină. Ar trebui ca statul să știe că dacă a făcut o școală pentru nevăzători, atunci vor învăța acolo niște copii nevăzători și au nevoie de materiale accesibilizate și de profesori pregătiți să le predea. Nu ai cum să ai același mod de predare. 

 

Cum ai rezuma experiența de la AMAIS? 

Studiu intens și crearea de noi relații. Cine ajunge până la final, dacă se uită în urmă o să înțeleagă că a trăit o experiență bogată.


Locurile la cursurile de programare pentru acest an s-au ocupat. Am deschis AICI o listă de așteptare, completează formularul de mai jos și dacă se eliberează un loc te vom contacta.

 

+
Scrie-ne pe Whatsapp!
Sari la conținut