Fotografie tip portret cu chipul lui Adrian, zâmbește. Poartă un pulover verde cu alb.

Adrian Pană are 23 de ani și este din orașul Urlați, județul Prahova. Este în clasa a XI, la Liceul pentru Deficienți de Vedere din Buzău, după patru ani de pauză. A fost văzător până în clasa a VII, când a fost diagnosticat cu o tumoră pe creier. Înainte de operație, în două săptămâni, și-a pierdut vederea complet. Tumora i-a apăsat nervul optic și l-a atrofiat. 

„Când am orbit, primii doi ani nu puteam să fac altceva decât să zic hello Siri, call my mother”, își amintește Adrian. Este unul dintre absolvenții cursurilor de programare din 2021 și își dorește să devină programator.

La cursurile de programare AMAIS, timp de aproape un an, nevăzătorii învață bazele programării, apoi se îndreaptă către cariere în IT, studii la facultăți de Informatică, mastere, internship-uri sau job-uri, după ce capătă experiență.

 

Vorbește-mi despre procesul de școlarizare după pauza de câțiva ani. 

Până la 14 ani am fost la o școală normală, eram printre primii elevi. Mereu mi-a plăcut să învăț. După ce m-am operat am început viața de nevăzător. Îmi doream să fac ceva, tânjeam să învăț. Am luat toate cărțile posibile, de curiozități, de cultură generală, o disperam pe mama că o puneam să-mi citească. Simțeam nevoia de a afla lucruri noi.

Înainte să împlinesc 18 ani, i-am zis mamei: cadou, vreau să încerci să mă școlarizezi din nou, să merg la școală. Știam că era imposibil. În România, dacă 3 ani nu ai fost la școală nu mai ai voie să înveți, teoretic. Practic se mai pot face derogări. Am sunat la București, am rude acolo, mi-au zis că sunt prea mare ca să merg în clasa a VII-a și m-am dus în Buzău. Școala îmi ținea mintea ocupată, învățăm și lucruri despre viața de nevăzător. Mi-am dat seama că școala se termină la un moment dat și nu vreau să fiu izolat acasă, așa m-am apucat de programare în clasa a VIII.

Când mi-am pierdut vederea, primii doi ani nu puteam să fac altceva decât să zic hello Siri, call my mother. Atât. Nu știam de screen reader-urile pe care le folosesc nevăzătorii. La școală am aflat. 

 

De ce ai ales cursurile de programare AMAIS?

Îmi place matematica și să construiesc lucruri. Mama e proiectat și înainte să fiu nevăzător lucram cu ea, proiectam de la zero și câștigăm bani de buzunar. Voiam să mă fac proiectat, dar nu mai pot fiind nevăzător. Un vecin programator mi-a împrumutat o carte despre C++ din care am început să învăț singur. La cursurile AMAIS mi-a plăcut foarte tare că băieții (tr: trainerii) ne iau de la zero și explică astfel încât n-ai cum să nu înțelegi. 

 

Ce ți-a plăcut la cursuri? 

Dacă sunt cinci elevi și patru merg într-un ritm, trainerii nu merg mai departe și-l lasă în urmă pe celălalt, se întorc și-l aduc la același nivel. Al doilea lucru foarte bun e că și trainerii sunt nevăzători și știu cum să predea. Se confruntă cu aceleași probleme. De exemplu, un văzător ar lucra cu mouse-ul într-un fel, tu ca nevăzător cum faci? Ei știu exact care sunt problemele cu care ne confruntăm și cu care ne-am confrunta pe viitor. 

Pe lângă multă teorie și lucruri practice învățate, acum sunt capabil să creez aplicații. Am creat un joc și o aplicație. În primul rând am învățat cum să învăț. În programare sunt multe informații într-o continuă schimbare. Cu timpul, înveți cum să găsești informațiile de care ai nevoie, cum să faci un anumit lucru.

 

Ce ai construit mai precis?

Un convertor valutar care își ia informațiile de la cursul valutar BNR (Banca Națională a României). Ca utilizator poți alege să convertești în 35 de monede. Ai acolo și un calculator pentru numere, procente, medii aritmetice, ce ar fi utile când calculezi sume de bani.

A doua aplicație am făcut-o în noaptea de Revelion. Glumeam că lucrez în loc să petrec. E un joc de cultură generală cu 4 variante de răspuns de tip grilă, doar pentru desktop momentan. Trebuie să răspunzi corect la 40 de întrebări. Cel mai mult mi-a luat să scriu întrebările fiindcă sunt din toate domeniile, română, istorie, biologie, geografie, ce am făcut la școală. Unele sunt capcană. Dacă treci la pragul al doilea, primești întrebarea și ai o casetă pentru text în care să dai răspunsul. Când răspunzi greșit îți arată un mesaj cu cel corect. Dacă pierzi, calculatorul îți memorează punctajul, data, ora, minutul, secunda, la care a fost înregistrat.

 

Cum îți dorești să dezvolți aplicațiile în viitor? 

Variantă de mobil pentru pentru cel de cultură generală, pentru android și ios. Am multe idei, e vorba doar de timp, mă pregătesc pentru facultatea de Informatică, sau Matematică-Informatică. 

 

În București?

Nu știu unde încă, dacă în țară, nu am stabilit. Îmi trebuie multă matematică, iar la Buzău nu există decât profil uman și faci matematică doar în clasele a IX-a și a X-a. Fac meditații la matematică cu o cursantă de la cursurile de programare din anii trecuți, acum sunt la matrici. 

Îmi doresc foarte tare să fac facultatea și să mă angajez în programare. Nu mă interesează ca remunerație, că e foarte căutată, pe mine mă interesează să fac ceva ca nevăzător. După ce terminăm studiile, majoritatea nu avem ce face. Sunt puțini nevăzători care au reușit ca profesor, programator, avocat. 

 

Ai avut vreun moment în care ai vrut să renunți la cursurile de programare? 

Unul singur, când am început cursurile de avansați. Primul curs a fost conectarea la o bază de date. Lecția presupunea învățarea unei pagini de word numai cu cuvinte, semne de punctuație, era ceva standardizat. Când le-am văzut, înainte de curs, nici nu știam ce înseamnă. M-am speriat puțin și am zis că dacă o ținem așa o să renunț. 

 

Și ce ai făcut ca să treci mai departe? 

M-au motivat trainerii. Sunt prieten cu celălalt absolvent de la programare și discutăm zilnic. Spuneam când nu înțelegeam ceva și unul dintre mentori ne zicea: am liber sâmbătă, când vreți să ne vedem să vă explic iar? Am făcut asta de câteva ori. Mentorii nu lăsau pe nimeni în urmă, să aibă neclarități, sau să se demoralizeze. 

 

Dar un moment în care ai zis că ai luat decizia bună că ai venit la cursurile de programare? 

Da, încă de la primele cursuri, deși era multă teorie la început. Chiar i-am zis mamei: asta îmi trebuia mie, am obținut ce am vrut. Mi se pare o idee foarte bună că se înregistrează cursurile, așa putem să vedem înregistrările de câte ori vrem. 

 

Ce ar trebui să știe un nevăzător înainte de a veni la cursuri?

Matematică. Nu cere nimeni formule de calcul prescurtat sau algoritmi, dar să aibă fixată matematica. Și eu mi-am pus întrebarea înainte: la ce o să-mi folosească asta? Dar când începi să creezi algoritmi vei vedea că matematica te ajută să-ți dezvolți memoria. Nu faci matematică în programare, dar ca să poți să așezi lucrurile în ordine, să dezvolți coduri, e necesar să ai o minte dezvoltată. 

 

Cum rezumi experiența de la AMAIS? 

O oportunitate foarte bună. Ca nevăzător nu există altă variantă mai bună de atât. Nu poți să faci lucrurile astea în altă parte pentru că nu stă nimeni lângă tine să-ți explice ca la AMAIS, plus că un văzător degeaba știe programare dacă nu se confruntă cu aceleași probleme ca tine. 

 

Ai un sfat pentru nevăzători?

Să încerce să facă ceva și să nu stea acasă să le vină pensia, să facă ceva util. Văd în jurul meu că nevăzătorii stau acasă după ce termină studiile. Poate sunt șanse mici să se angajeze, dar să încerce măcar, poate vor reuși a 10-a oară. Să nu ne complacem în situația de a fi nevăzător.

 

Dar un gând pentru tipici (persoane fără dizabilități reglementate)?

Să mai lase deoparte prejudecățile despre nevăzători, sau măcar să le dea șansa acestora de a arăta contrariul. Unii oameni sunt copleșitori, insistă pe stradă să ajute. Eu vreau să mă descurc singur chiar dacă am un stâlp în față, sau un trotuar plin de mașini parcate. Când mă duc la magazin mă bagă în față doar pentru că sunt nevăzător. Când merg la biserică femeile mă împing în față. Și când văd că 20 reacționează la fel mă întristează. Eu nu vreau să fiu tratat diferit. Dă-mi șansa să-ți demonstrez că pot, e un îndemn la a nu confunda empatia cu mila. 

 

Ce e frumos în a fi nevăzător? 

Uneori oamenii pot fi frumoși și în absența văzului. Ca văzător poți să vezi doar lucrurile în aparență. Faptul că nu vezi te ajută să vezi întâi interiorul și apoi exteriorul unui lucru sau om frumos. 


Locurile la cursurile de programare pentru acest an s-au ocupat. Am deschis AICI o listă de așteptare, completează formularul de mai jos și dacă se eliberează un loc te vom contacta.

+
Scrie-ne pe Whatsapp!