„Cum pot să ajut un nevăzător” e întrebarea pe care ne-o adresează cel mai des persoanele fără dizabilități. Răspunsul e și mai simplu decât pare – să întrebăm dacă are nevoie de ajutor. Căci prima barieră se îndepărtează prin interacțiune directă și ascultare.
Nevăzătorii fac aceleași lucruri ca toată lumea, se deplasează, gătesc sau merg la cumpărături. Doar că o fac diferit, sau cu ajutorul unor instrumente precum bastonul alb, atunci când se deplasează.
De altfel, tipul bastonului oferă informații despre dizabilitatea celui care îl folosește, cel cu alb și roșu arată că persoana are atât deficiențe de văz, cât și de auz. Bine de știut e și că un nevăzător are voie, conform legislației din țara noastră, să fie însoțit într-un spațiu comercial de un câine ghid.
Alături de Carrefour România am creat „Ghid de bune practici pentru îndrumarea persoanelor cu deficiențe de vedere la cumpărături”.
Ghidul se adresează tuturor persoanelor care vor să creeze punți de apropiere cu persoanele nevăzătoare.
„Să învățăm să ascultăm.”, va fi concluzia după parcurgerea ghidului. Aceeași pe care a avut-o și Carmen, angajată Carrefour România în Mega Mall din București, după două zile petrecute împreună cu echipa AMAIS în cadrul unor traininguri despre nevoile și sprijinul pe care îl oferim persoanelor cu deficiențe de vedere.
A fi incluziv e la o întrebare distanță.