„Procesul de învățare nu înseamnă doar să primești o informație. Ca să se fixeze e necesar ca cineva să ți-o dea în ordinea corectă, structurată, dar și să te ghideze la fiecare pas. Ce facem noi timp de un an, e despre a învăța să înveți.”
Sunt cuvintele Radu Vasile, trainer principal al cursurilor de programare pentru nevăzători, la finalul festivității de absolvire din ianuarie. A fost prima dată când absolvenții și trainerii s-au cunoscut live, după aproape un an petrecut în online. În timpul petrecut împreună am vorbit despre ce a însemnat experiența pentru ei, cum plănuiesc să folosească informațiile pe viitor și ce produse au dezvoltat în timpul cursului.
Misiunea cursurilor
Din 2019, ghidăm persoanele cu dizabilități de vedere să învețe programare și să aibă o carieră în IT, fie că vorbim de studii universitare în IT, orientare în carieră, dezvoltare de noi abilități sau reintegrare pe piața muncii în urma pierderii vederii.
Cursurile durează aproape un an, au loc online și sunt predate de programatori nevăzători.
De altfel, în prezent, în țara noastră sunt șapte programatori nevăzători care profesează în domeniu. Trei dintre ei sunt traineri la cursurile AMAIS de programare, Radu Vasile, Alex Cucu, Ștefan Moisei și Daniel Ionescu (programator fără dizabilități de vedere). Criteriile de selecție sunt pasiunea pentru tehnologie și folosirea laptopului cu ajutorul tehnologiei asistive. Un element esențial al programului este că trainerii se pliază pe ritmul de învățare al fiecărui cursant.
Cursul este împărțit în două module: de începători și avansați. Trecerea la cel din urmă se face doar dacă cursanții dezvoltă o aplicație sau un produs cu ajutorul informațiilor învățate.
Toate proiectele și produsele dezvoltate de cursanți sunt aduse la un nivel gata să iasă în lume.
Programul este structurat în 30 de lecții, 26 lecții de bază și patru cu un grad mai mare de dificultate ce implică algoritmi și programare dinamică. „Generația care termină toate cele 30 de cursuri poate spune, într-un fel, că a terminat Facultatea de Informatică. Are conținutul a ceea ce azi e relevant în facultate.”, Alex Cucu, trainer.
Vârstele cursanților sunt între 17 și 50+ ani. Dizabilitatea este fie congenitală (din naștere), fie tardivă (pierderea vederii în timpul vieții). În România există peste 85.000 de nevăzători. Prin cursurile de programare contribuim direct la incluziunea socială din țara noastră și integrarea profesională a acestora.
Timp de un an, dincolo de procesul de învățare, cursanții sunt ghidați la fiecare pas și încurajați să aibă încredere în produsele pe care vor să le dezvolte. Iar impactul în viețile lor este uriaș. Absolvenți din anii anteriori sunt astăzi angajați în companii precum Microsoft și Accenture.
Cursanții din generația 2022-2023
Fernando Dogaru e din Bacău. În viitor vrea să fie student la Informatică, în prezent e elev. Pasiunea pentru tehnologie a fost ghidată de o profesoară nevăzătoare din clasele primare. „Îmi doream să mă integrez într-o școală de masă și cea mai eficientă metodă era tehnologia. Totul era mai ușor, atât pentru mine cât și pentru profesori să vadă ce scriu.” Apoi a început să exploreze tot felul de aplicații, atunci a apărut interesul pentru cum se construiesc și ce se află în spatele acestora, la propriu. Prima aplicație creată de Fernando, la cursurile de programare, este un calculator ce face adunări. Până la finalul cursurilor, a dezvoltat un app ce are funcții similare cu ale unui magazin online: utilizatorul are o listă de produse, prețuri și etape ce calculează sumele cumpărăturilor.
Ana Maria Sacuiu e din Constanța, absolventă de Științe Economice. Aplicația ei se adresează elevilor din clasele I-VIII și a fost care vor să învețe într-o formă digitală materiile studiate la școală. „De exemplu bifezi biologie, lecția mamifere, și se încarcă conținutul.” În plus, aplicația de mobil trimite și notificări pentru a reaminti utilizatorului să învețe. „În spatele aplicației se află o mulțime de resurse educaționale din diverse domenii. Impactul nu stă atât de mult în codul scris cât în nevoia căreia aplicația îi răspunde.”
Daniel Avram e din Arad, student în anul III la Jurnalism. Inițial voia să meargă la facultatea de Informatică, dar când a împărtășit gândul celor din jur a primit mai degrabă descurajări. A învățat singur informațiile de bază ale programării de pe internet, dar spune că mereu i-a lipsit un om care să-i ghideze procesul de învățare. La cursurile de programare, temerea cea mai mare era legată de matematică. „Asocierea m-a speriat tare la început. Dar nu e foarte mult despre matematică, ci despre procese de gândire.” Daniel a creat o aplicație precum o rețea socială unde oamenii pot împărtăși filmele văzute, iar scopul din spate e crearea unei comunități de cinefili. La început nu avea încredere în ideea sa, i se părea prea mare și complexă. „Sparge procesul în bucăți și ia etapele pe rând, mi-a zis Radu. Sfatul a contat foarte mult. Asta nu mi se explică pe net. Cineva a fost acolo și m-a motivat și încurajat să continui.”
Lavinia Filat e profesoară la Școala Specială Gimnazială pentru Copii cu Deficiențe de Vedere din București. A venit la cursurile de programare motivată de propria meserie. „Rolul meu e să găsesc oportunitățile cele mai bune pentru viitorul copiilor. Cursul m-a ajutat să descopăr o parte dintre oportunitățile noi pe care le au astăzi.” În urma cursurilor, Lavinia spune că va merge în fața copiilor și va avea argumente solide în procesul de a-i motiva să învețe tehnologia. „Tu, copil nevăzător, viitor adult, poți să mergi și să faci meseria asta, asta le voi spune.” Crede că schimbarea educației din România pentru copiii nevăzători stă în puterea propriului exemplu – expunere către noi oportunități datorate tehnologiei.
Florin Pop e din Turda. În ultimii ani de Electronică, din cauza unei afecțiuni degenerative, și-a pierdut vederea. La acea vreme nu știa că în România există alternative profesionale pentru nevăzători. A fost sfătuit de cei din jur să devină cântăreț bisericesc. Și-a continuat studiile la facultatea de Teologie. În urmă cu doi ani, a descoperit cursurile de programare pentru nevăzători. „Pornind de la principiul că dacă vrei să faci un lucru și nu poți să-l faci, trebuie să te înconjori de oamenii care fac acel lucru, cursul de programare a însemnat redobândirea stimei de sine.” În anul petrecut la AMAIS, Florin a creat o aplicație pentru un cabinet medical unde oamenii își creează cont, se înregistrează, își fac programări online și își pot accesa fișa medicală.
Nicoleta Hudin e din Cluj Napoca. Până în 2012, a lucrat ca inginer software. Și-a pierdut vederea după ce a devenit mamă pentru a doua oară. Nicoleta lucrează în marketing, dar dorința ei este să redevină inginer software cu ajutorul tehnologiei asistive. Cursurile de programare sunt o șansă de a-și reinventa viața, urmărind totodată vechea ei pasiune – tehnologia. Proiectul dezvoltat la cursuri are ca obiectiv îmbunătățirea managementului școlilor prin soluții tehnologice. Catalogul online este una dintre soluțiile incluse de Nicoleta în aplicație, deoarece o preocupă eficientizarea proceselor din educație prin tehnologie.
Poveștile și motivațiile cursanților sunt diferite, dar toate au un numitor comun: pasiunea pentru tehnologie. Cu ajutorul tehnologiei creăm o lume mai incluzivă, cu zero bariere.
Cursurile de programare pentru nevăzători dezvoltate de AMAIS sunt susținute de Google.
Foto: Bogdan Dincă
Dacă vrei să faci parte din următoarea generație de programatori nevăzători, înscrie-te pentru cursul din 2023 până pe 25 martie sau pune-te pe lista de așteptare pentru cursul din 2024. Completează formularul de AICI și vei fi contactat(ă) de echipa AMAIS în cel mai scurt timp.