Cât de accesibile sunt târgurile de Crăciun?
Suntem în perioada sărbătorilor. Prin toate orașele din țară sunt organizate târguri de Crăciun, cu ornamente și luminițe în așteptarea finalului de an. Sunt spații populate, lumea cumpără cadouri, mănâncă sau socializează. Dar cine sunt oamenii care se pot bucura de astfel de spații și cât de accesibile sunt târgurile de Crăciun pentru persoanele cu dizabilități temporare sau permanente?
Asta a fost întrebarea când cei de la agenția McCann Worldgroup România și Mastercard Slovenia ne-au propus să proiectăm „o masă incluzivă” pentru un târg de Crăciun din Ljubljana – PopUp Village.
Strategia noastră a fost cea de a transforma „masa” într-un instrument de colectare a experiențele utilizatorilor în relație cu târg sau cu spațiul public, dar și alte povești personale legate de incluziune. Aceasta este cea mai importantă parte a procesului de proiectare incluzivă: înțelegerea excluderii, a obstacolelor cu care se confruntă comunitatea, dar și a nevoilor lor.
În primul rând, a fost necesar să înțelegem spațiul în care va fi integrată masa și că târgul este accesibil. Pentru asta am analizat întregul proiect de amenajare a târgului de Crăciun, iar contribuția AMAIS a inclus sugestii legate de:
- Signalistică (informare și orientare);
- Facilitare acces pentru utilizatori (de scaun rulant, cărucior și alte echipamente asistive);
- Grupuri sanitare (traseu, poziție, echipare);
- Înălțimea tejghelelor și poziționarea meselor și a băncilor;
- Informare online despre facilitățile oferite și ce așteptări să aibă vizitatorii de la târg.
Ce presupune instalația „The Inclusive Table” (Masa Incluzivă)
The Inclusive Table este o instalație modulară, compusă din două seturi de mese și bănci circulare intercalate. Forma circulară și felul în care sunt dispuse băncile și mesele creează o mișcare de rotație. Spațiul de dialog creat este dinamic, se schimbă în funcție de utilizatori și de felul în care aceștia aleg să folosească instalatia.
Are mai multe caracteristici de accesibilitate de bază, cum ar fi șezuturi la înălțimi diferite: bănci cu accesorii diverse (cu spătar sau fără, cu mânere sau fără), contrast vizual între context și obiect. În plus, forma ei oferă vizibilitate persoanelor care comunică în limba semnelor, dar și asistență tactilă în direcționare pentru cele cu dizabilități de vedere.
Instalația este interactivă datorită inserțiilor cu mesaje cu pictograme, texte cu caractere latine și Braille și coduri QR. Acest mozaic cu caracteristici umane și informații despre târg stimulează empatia între vizitatori și promovează ideea că accesibilitatea nu privește doar persoanele cu dizabilități, ci impactează întreaga comunitate. Prin codurile QR-rile și website-urile aferente, masă oferă vizitatorilor ocazia să-și spună povestea personală despre incluziune sau experiența la târg și părerea asupra accesibilității, dar și să afle poveștile altora despre diversitatea nevoilor umane.
Astfel, „The Inclusive Table” este o ocazie bună pentru Mastercard Slovenia de a înțelege obstacolele cu care se confruntă persoanele cu dizabilități temporare și permanente la târgurile publice și de a le oferi șansa de a vorbi despre asta pentru a îmbunătăți accesibilitatea viitoarelor evenimente.
Instalația a fost dezvoltată de Mastercard Slovenia în parteneriat cu McCann Worldgroup România și proiectată de AMAIS. Poate fi vizitată aici până în data de 17 decembrie 2022. Producția mobilierul a fost realizată de Atelier Vast.