E legea de partea noastră?
„Nevăzătorii sunt obligații să poarte în deplasarea pe drumurile publice baston de culoare albă.” – Codul Rutier Actualizat 2023
„Regulament – Articolul 89
(1) Oprirea participanților la trafic este obligatorie și la semnalele date de:
(…)
f) nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, atunci când traversează strada.” – Codul Rutier Actualizat 2023
Bastonul alb, ridicat de un pieton care traversează strada printr-un loc nesemnalizat și nemarcat vă obligă: B)Să opriți imediat vehiculul, pentru a permite trecerea pietonului.” – Întrebare de la Test – Cod rutier.
În codul rutier este menționat că șoferul este obligat să oprească mașina dacă vede că un pieton cu baston alb încearcă să traverseze chiar dacă este într-un loc nesemnalizat. Exprimarea este destul de vagă pentru că nu ne dă detalii despre cum ar trebui să semnalizăm și să ne asigurăm că suntem în siguranță. Tot ce menționează este că semnalizarea se face prin ridicarea bastonului alb. În plus, față de asta, nu toți șoferii din România respectă această prevedere din codul rutier, chiar dacă pot fi amendați pentru nerespectarea ei. De aceea, ține de noi să ne luăm măsuri extra de precauție. Așadar, cum putem traversa în siguranță strada în București?
Găsirea traversării
În primul rând, trebuie să ne înarmăm cu bastonul alb și să identificăm cu succes unde se află traversarea pentru direcția în care vrem noi să ajungem. Avem mai multe resurse ce ne pot ajuta:
a) Tehnologia. Aplicațiile cu GPS, precum GoogleMaps permite să ne setăm traseul dorit. Traversările întâlnite pe traseu vor fi notificate în aplicație cu denumirea de pasaj pietonal. Aplicația este aproximativă, poate să aibă o eroare de 2-3 metri. (de exemplu, să-ți zică că mai ai 3 metri de mers până ajungi la pasajul pietonal dar tu să auzi în stânga ta oameni așteptând la traversare și să îți dai seama că ai ajuns deja la ea. Sau invers, să-ți zică că ai ajuns, dar tot să nu o găsești. Atunci trebuie să găsești cu bastonul bordura care separă trotuarul de carosabil și să mergi de-a lungul ei.
b) Pietonii. Oamenii din jurul nostru sunt întotdeauna o sursă de informații, tot ce ne trebuie este curaj să întrebăm și claritate în ce întrebăm ca să ne asigurăm că primim răspunsul sau ghidajul de care avem nevoie. În cazul găsirii traversărilor putem întreba oamenii din jur să ne ducă către cea mai apropiată traversare dacă știm că suntem aproape de ea sau dacă suntem într-o intersecție, putem să dăm și un punct de reper către ce stradă sau clădire vrem să traversăm. La traversările mari mai ales, se strâng oameni în dreptul traversărilor cât e roșu. Folosindu-ne de auz și ecolocație, putem găsi ușor traversarea după sunetul grupului de oameni.
c) Semafor sonor, pavaj tactil, bordura sau niciuna? Ajută să cunoști din timp tipurile de traversări pe care poți să le întâlnești pe traseu. Dacă poți parcurge cu un prieten traseul înainte, încearcă să reții ce tipuri de traversări ai de străbătut din punctul X până în punctul Y. Dacă este prima dată când mergi singur pe traseu, ajută să știi ce posibile traversări poți întâmpina. O să le enumăr mai jos:
Traversări cu semafoare acustice. Acesta e cazul fericit, ne putem ghida după auz. Semaforul acustic, dacă funcționează cum trebuie, îl poți auzi de la o distanță considerabilă. În momentul în care lumina este roșie, se va auzi un ticăit sacadat, atunci când se va face verde va începe un bipăit mai strident și mai alert.
Traversări cu pavaje tactile. Au un covoraș cu dungi sau cu buline ieșite în relief în fața traversării, paralel cu strada.
Traversări cu stâlpișori. Sunt prezenți stâlpi mici, de grosime cam cât o sticlă de 2 litri și de înălțime până la nivelul genunchilor sau șoldului.
Traversări cu bordura lăsată. Bordura are o înălțime mai mică doar în dreptul traversării.
Traversări fără semafor, cu prioritate pentru pietoni. Atenție sporită la sunetul mașinilor aici.
Traversări cu semafor ce trebuie apăsat pentru verde. Unele traversări au un dispozitiv de aproximativ 10 centimetri plasat, de regulă, în stânga traversării pe un stâlp la nivelul pieptului sau șoldului, în funcție de ce înălțime ai. Pe mijlocul aparatului este un buton rotund ce trebuie atins. El va scoate și un sunet ca un ticăit, dar foarte încet. După ce îl apeși, va urma o perioadă de așteptare care variază până se face verde.
Traversări fără nicio delimitare. Fără semafor sonor, fără bordură lăsată și fără pavaj tactil sau stâlpișori. Aceste traversări apar de regulă pe străzile mici, între blocuri sau la intrările și ieșirile din parcări, unde circulă mai rar mașini. Ascultă cu atenție aici, semnalizează cu bastonul și apoi traversează.
Traversări duble sau traversări în „L”. Traversari din două părți, separate de un semafor sau care trec peste o șină de tramvai.
De reținut că o traversare poate avea una sau mai multe din elementele acestea, ceea ce le pot face mai mult sau mai puțin accesibile. De exemplu, o traversare poate avea în același timp și semafor acustic și stâlpișori și bordura lăsată și să fie și din două părți.
Traversarea în siguranță
Bun, am ajuns la traversare, acum tot ce mai rămâne este să traversăm în siguranță. Cu o atenție sporită se poate! Lăsăm deoparte orice ar putea să ne distragă și urmăm pașii de mai jos:
a) Explorarea spațiului din jur. În primul rând, ne luăm un minut să evaluăm situația din fața noastră. Uite câteva întrebări la care ar fi bine să încerci să-ți răspunzi înainte de a traversa. Este în regulă dacă nu poți obține răspunsul la toate, dar orice întrebare la care răspunzi o să-ți dea extra informații pentru a știi care e cea mai bună metodă de a acționa.
– Sunt singur la traversare sau sunt și alte persoane care așteaptă împreună cu mine?
– Ce tip de traversare e, are rost să aștept să se facă verde sau e o traversare fără semafor?
– Se aud mașini mergând prin fața mea sau e liniște și nu pare că circulă nimic? Se aud mașini pe stradă în fața mea ce stau pe loc, dar au motorul pornit? Dacă da, poate să însemne că este verde și mașinile așteaptă să traversez.
– Sunt mașini parcate pe trotuar în stânga sau în dreapta mea? Cum sunt poziționat eu față de ele? Există riscul ca mașinile să nu vadă că stau la traversare pentru că stau în spatele mașinilor parcate?
– Sunt într-o intersecție sau la o traversare peste o stradă cu un singur sens?
b) Semnalizarea cu bastonul. În codul rutier scrie că trebuie să ridicăm bastonul alb pentru a semnaliza șoferilor că avem o deficiență de vedere și dorim să traversăm. Dar bastonul poate fi ridicat în multe moduri, îl putem ridica orizontal cu pământul direct în față noastră, îl putem ține ridicat de la pământ, paralel cu corpul nostru, sau îl putem chiar ridica în sus ca un paratrăsnet. Indiferent de mod, trebuie să avem grijă la două lucruri: bastonul să fie vizibili șoferilor și să fim în siguranță (să nu ne lovească mașina bastonul și să ne tragă de mână și să ne lovească și pe noi).
Recomandare: O poziție care asigură o vizibilitate crescută este ridicarea bastonului drept în față paralel cu solul.
c) Sunetele mașinilor – reprezintă una din cele mai importante informații pe care o obținem doar ascultând. După sunet, ne putem da seama dacă mașinile circulă prin fața noastră sau așteaptă la stop (mașinile care stau pe loc au un sunet specific al motorului pornit). Nu traversa până nu auzi că e drumul liber în fața ta sau sunt mașini care stau pe loc. Ascultând mașinile, poți obține și extra informații despre direcția din care circulă, pe câte sensuri sunt, dacă ești într-o intersecție sau nu.
d) Cu răbdarea treci și marea. Dacă ai ajuns la semafor și este deja verde, e recomandat să aștepți următorul semafor până se face din nou verde. Nu știi dacă era verde de mult timp și astfel eviți să se facă roșu când te afli fix în mijlocul traversării. De asemenea, pentru extra siguranță, mai așteaptă o secundă după ce s-a făcut verde și după traversează. În secolul vitezei am întâlnit cazuri când șoferii apasă pe pedală pe ultimele secunde ale semaforului ca să nu mai prindă și să mai stea la încă un semafor. Acea secundă în plus de așteptare după ce s-a făcut verde exclude și acest risc.
e) Poziționarea corpului înainte de traversare: Poziționându-ne corpul corect față de stradă și traversare ne asigurăm că vom merge drept, un lucru important pentru a ne asigura că ajungem în siguranță pe celălalt trotuar. Pentru a realiza acest lucru putem folosi metoda “square off” – adică să ne poziționăm călcâiele să fie lipite de marginea trotuarului din dreptul traversării și apoi să ponim în linie dreaptă de acolo. Atenție, metoda asta nu funcționează dacă marginea trotuarului e curbată sau într-un unghi diagonal. Trotuarul trebuie să fie drept, într-un unghi perpendicular cu strada pentru a funcționa. Din fericire, acesta este cazul pentru majoritatea traversărilor.
– Traversarea – După ce auzi că mașinile s-au oprit, începe să traversezi normal, prin tehnica de rulare sau a celor două puncte.
– Alternativă: Pașii aceștia funcționează atunci când traversezi singur. Dacă nu te simți încă pregătit să traversezi pe cont propriu și ai oameni în jur care pot să te ajute, nu e niciodată o rușine să le ceri ajutorul. Din contră, cu cât ne expunem mai mult mediului public și cu cât persoanele tipice intră mai mult în contact cu nevăzători pe stradă în viața de zi cu zi, cu atât contribuim și noi mai mult la creșterea conștientizării societății asupra fenomenului și participăm la demontarea preconcepțiilor. Dacă sunt pietoni care așteaptă cu tine la traversare îi poți ruga doar să-ți spună când e verde și atât. Le poți spune că mai departe te descurci singur. (Mulți îți vor spune ce culoare e și dacă nu îi întrebi oricum, dacă văd că ai baston alb în mână.)
Disclaimer! Aceste indicați nu sunt niște reguli sau cerințe regăsite din surse normative, ci sunt concluzii trase empiric din experiența lucrului cu persoane cu deficiențe de vedere în cadrul proiectelor AMAIS, precum Clubul de mobilitate Urbană Senseability sau Școala CMU Sunt o sursă permanent adaptată în funcție de feedback-ul primit din partea comunității. Ne dorim ca acestea să devină o resursă pentru persoanele care navighează pe nevăzute obstacolele încâlcite din București și să reprezinte un suport în drumul lor către obținerea independenței.
Drumul fiecăruia arată diferit și nu există o regulă pentru cât trebuie să dureze parcursul până la obiectivul final. Pe acesta ți-l setezi singur. E responsabilitatea fiecăruia sa găsească soluția cea mai sigură în fiecare context și e foarte ok să mergi însoțit de o persoană dacă consideri că o situație te pune în pericol sau nu ești încă pregătit/ă să te aventurezi singur. Atunci când o vei face, sper că aceste sfaturi să îți fie de ajutor.
Dacă vrei să ne împărtășești propriile experiențe urbane și observații sau vreți să ne ajutați să îmbunătățim acest articol, ne poți lăsa un mesaj pe contact@amais.ro.