Cum au fost experiențele de la cursurile de programare pentru nevăzători

La CMU Tech (Clubul de Mobilitate Urbană) nevăzătorii învață programare alături de trei programatori care lucrează în industria IT: Alexandru Cucu, Ștefan Moisei și Radu Vasile. Cursurile au început în 2019 și de atunci două generații de tineri au trecut deja, timp de aproape un an, prin procesul de programare alături de noi. Întâlnirile au loc online, o dată pe săptămână, timp de două ore. Fiecare participant va avea un mentor desemnat care le va fi sprijin în căutarea răspunsurilor.

Obiectivul nostru: Să ajungem la cât mai mulți tineri nevăzători din toată țara care vor să învețe programare, al celor care vor să învețe ceva nou și nu știu de unde să înceapă.

Până la următoarele înscrieri, am vorbit cu trainerii să aflăm ce-i motivează și ce au învățat ei în tot acest timp. Dar am avut discuții și cu doi absolvenți care se gândesc la o carieră în IT.

Rezultatele cursurilor: În prima generație, proiectul cel mai complex a fost realizat de un elev din clasa a XII-a care a făcut, la nivel de prototip, un software care să citească text prin camera laptopului, iar doi dintre participanții din prima generație vor merge la Facultatea de Informatică. Și tot în urma cursurilor, colegilor noștri le-a venit ideea de a dezvolta helpdesk AMAIS, o inițiativă prin care oferim răspunsuri la întrebările nevăzătorilor.

 

Alex Cucu, trainer: Vom fi alături de ei să-i motivăm când vor apărea provocările

Alex Cucu, de 27 ani, tech lead AMAIS, unul dintre trainerii cursurilor și inițiatorul CMU Tech, spune că obiectivul său este să crească o nouă generație de programatori nevăzători care să lucreze în companiile IT din România, să aibă joburi specializate și recunoscute.

La rândul său, Alex a descoperit că vin elevi și tineri tot mai familiarizați cu tehnologia, dorința lor a fost să se perfecționeze ca, în viitor, să aibă slujbe în domeniul IT.

La cursurile CMU Tech, cel mai mult contează determinarea participanților. Alex zice că și vârsta are un rol important, când sunt mai mari își dau seama mai ușor dacă vor să învețe programare pentru că au deja experiență. „A fost un cursant care a făcut postliceala de masaj și acum ales să facă programare. La cursuri, rolul nostru este să-i și motivăm atunci când descoperă că programarea este un domeniu care presupune mult studiu individual. Mesajul meu pentru viitorii cursanți este că vom fi acolo pentru a ne bucura împreună de lucrurile pe care le fac dar și să-i motivăm să meargă înainte atunci când vor fi în fața provocării de a renunța.”

 

Ștefan Moisei: În viitor, îmi doresc să fim atât de mulți programatori nevăzători încât lumea să zică: da, am mai văzut încă 5 până acum

Ștefan Moisei, de 30 de ani, a ales să se implice în proiectul AMAIS pentru că el însuși a avut întrebări fără răspuns de-a lungul timpului și a învățat să caute singur soluții. „M-am apucat de programare pentru că mă loveam de probleme reale și îmi spuneam: de ce să nu o fac eu. Acum vreau să ajut alți tineri să găsească răspunsuri mai repede la problemele cu care se confruntă si să-i ghidăm către o carieră în programare dacă asta își doresc.”

Ștefan spune că visează la ziua în care cursurile de la CMU Tech se vor desfășura în mai multe grupe simultan, iar școlile de nevăzători vor preda Informatica mai serios la ore, adică profesorii să fie conștienți de rolul major pe care îl poate avea disciplina în dezvoltarea tinerilor nevăzători.

„Acum, suntem la nivelul în care elevii nevăzători primesc poze cu temele pe care le au de făcut. E de muncă în responsabilizarea profesorilor. Dar, în viitor, îmi doresc să fim atât de mulți programatori nevăzători încât lumea să zică: da, am mai văzut încă 5 până acum.”

 

Radu Vasile, trainer principal: Cursurile CMU Tech sunt un vis mai vechi împlinit

Pentru Radu Vasile, de 37 ani, cursurile de la CMU Tech sunt un vis mai vechi împlinit. Este primul programator nevăzător din țara noastră care a deschis discuția despre lumea informatică pentru nevăzători după 1989.

Și el a încercat, după terminarea facultății de Matematică-Informatică Ovidius din Constanța, să creeze un cadru cu același scop, dar a găsit doar reticență în rândul școlilor și asociațiilor de nevăzători. Acum, pe lângă implicarea în proiectul AMAIS, Radu are propriul ONG prin care oferă cursuri de programare pentru copiii din medii defavorizate.

Radu își amintește că după terminarea facultății, a fost refuzat de mulți angajatori fiindcă nu înțelegeau cum e posibil ca un nevăzător să știe programare. „Dacă am fi mai mulți și am apărea constant în viața cotidiană programatorul orb n-ar mai fi o ciudățenie, ar fi ceva firesc.”

Radu este trainerul principal, el face structura cursurilor și stabilește ordinea capitolelor. E mândru că a dus a doua generație de programatori nevăzători la un nivel avansat. Își măsoară impactul muncii și prin determinarea cursanților de a merge către facultăți de profil.

Urmărește să le dezvolte cursanților abilitățile matematice, să gândească algoritmic, să învețe conceptele pe care ar fi trebuit să le știe de la școală. „La nivel național avem o problemă când vine vorba de educația la matematică pentru nevăzători, e esențială pentru ei. Constat că trec prin școală fără să primească competențele necesare.”

Pentru Radu, fiecare oră de la CMU Tech este o provocare și o șansă de învățare despre cum să-și dezvolte competențele de trainer și cum să transmită cât mai ușor informația. Mai ales când vine vorba despre matematică, spune că a învățat să o adapteze și să o predea în forme mai plăcute ca să o facă atractivă.

Spune că obiectivul său prin CMU Tech este de a le oferi tinerilor nevăzători un spectru larg de oportunități datorită cărora să se descurce mai departe în viață. „Vreau să-i scoatem din izolarea pe care societatea și ei și-o impun. Să iasă din zona în care ei înșiși se văd persoane cu dizabilități. E necesar să fim mulți pe piață, să fie o normalitate când un programator nevăzător se prezintă la interviu.”

 

Irina Coșescu, cursantă: Cursul mi-a dat încredere să lupt pentru drepturile noastre

Irina Coșescu, de 31 ani, e din Brașov și a fost cursantă a cursurilor CMU Tech în 2020. În prezent face un master în Informatică, după studii de licență în Inginerie. „Am prins curaj să dau la master după cursurile de la CMU Tech, deși nu aveam nicio bază de informatică. Aici am învățat să folosesc calculatorul cu tehnologie asistivă și programare.”

Irina și-a pierdut vederea la 13 ani din cauza unei afecțiuni degenerative. A ales să învețe informatică pentru că este un domeniu în care nevăzătorii pot face performanță. În plus, a vrut să cunoască alți nevăzători, să învețe alături de ei și să simtă că aparține unui grup cu aceleași preocupări.

La cursul CMU Tech a ales să facă o aplicație de comandat pizza. Cu ajutorul unui buton custom, utilizatorii nevăzători au posibilitatea de a-și alege propriile ingrediente, blatul, mărimea, sosul. Spune că un rol important în realizarea aplicației a fost Ștefan Moisei, mentorul ei, care i-a fost alături de fiecare dată când a avut întrebări. „A stat lângă mine să-mi explice și m-a motivat să rămân acolo, conectată la proiect, când simțeam că vreau să dau cu laptopul de pereți.”

Cursul de la CMU Tech i-a dat Irinei încredere și motivația de a-și cere drepturile de la conducerea facultății. „Eu vreau sa lupt pentru drepturile noastre și deja fac schimbări. Îi voi spune rectorului să interzică publicarea documentelor care nu sunt accesibile pe site-ul universității. De exemplu poze la planuri de învățământ, ori poze cu text pe care nevăzătorii nu le pot accesa. Este un prim pas.”

Spune că la AMAIS a găsit „oameni super faini. Am întâlnit nevăzători care aleg să trăiască și asta îi face speciali. Spun asta pentru că mulți devin resemnați în fața dizabilității și nu fac nimic. Acesta este un lucru pentru care militez și eu.”

 

Krisztian Kovacs, cursant: Sunt recunoscător că am învățat de la niște profesioniști

Krisztian Kovacs are 22 de ani și locuiește în Cluj-Napoca. În vara anului trecut a terminat Facultatea de Filosofie la Universitatea Babeș-Bolyai, acum se gândește să facă și facultatea de Informatică.

A auzit de cursurile CMU Tech de la Alex Cucu, se cunosc din echipa națională de fotbal pentru nevăzători. În timpul cursurilor de programare a dezvoltat o aplicație ce monitorizează tranzacțiile. „Aplicația ajută utilizatorul să țină un istoric, îi face calculele automat și are posibilitatea de a adăuga mai multe conturi. Tranzacțiile pot fi sortate în funcție de data la care au fost făcute sau anumite categorii pe care utilizatorul le definește, de exemplu poți face categoria alimente. La final de lună aplicația îți arată totalurile, dacă vrei să vezi tot ce ai cheltuit.”

Krisztian spune că CMU Tech a fost o curbă de învățare. În viitor își dorește să fie programator, îl interesează accesibilizarea jocurilor ori dezvoltarea lor, mai ales că piața se dezvoltă constant și sunt multe jocuri inaccesibile nevăzătorilor.

Ar vrea ca persoanele tipice (fără dizabilități reglementate) să înțeleagă că legătura dintre nevăzători și IT e foarte fină, folosesc aceleași instrumente și tehnologii și nu au impedimente în programare. În plus, programatorii nevăzători sunt concurență reală pentru cei tipici, spune Krisztian.

Pentru el, cursurile CMU Tech au însemnat dezvoltare, atmosfera prietenoasă și învățare. „A fost o experiență constructivă, într-un mediu prietenos, care m-a ajutat să mă dezvolt. Sunt recunoscător că am învățat de la niște profesioniști.”

______________________

Clubul este o inițiativă AMAIS și este susținut de Societe Generale Global Solution Centre Romania.

+
Scrie-ne pe Whatsapp!
Sari la conținut