Cum au fost experiențele de la cursurile de programare pentru nevăzători

Cum au fost experiențele de la cursurile de programare pentru nevăzători

 

La CMU Tech (Clubul de Mobilitate Urbană) nevăzătorii învață programare alături de trei programatori care lucrează în industria IT: Alexandru Cucu, Ștefan Moisei și Radu Vasile. Cursurile au început în 2019 și de atunci două generații de tineri au trecut deja, timp de aproape un an, prin procesul de programare alături de noi. Cursurile reîncep de anul următor. Întâlnirile au loc online, iar cursurile durează două ore, o dată pe săptămână.

Până la înscrieri, am vorbit cu trainerii să aflăm care este motivația de a continua și ce au învățat ei în tot acest timp. Dar am vrut să auzim și cum a fost experiența a doi participanți care au realizat proiecte avansate iar acum se gândesc la o carieră în IT.

 

Obiectivul nostru? Vrem să ajungem la cât mai mulți tineri nevazatori din toată țara care vor să învețe programare. Să fim sprijinul celor care vor să învețe ceva nou și nu știu de unde să înceapă. Fiecare participant va avea un mentor desemnat care le va fi sprijin în căutarea răspunsurilor.

 

Rezultatele concrete în urma cursurilor? În prima generatie, proiectul cel mai complex a fost realizat de un elev din clasa a XII-a care a făcut, la nivel de prototip, un software care să citească text prin camera laptopului, iar doi dintre participanții din prima generație vor merge la Facultatea de Informatică. Și tot în urma cursurilor, colegilor noștri le-a venit ideea de a dezvolta helpdesk AMAIS, o inițiativă prin care oferim răspunsuri la întrebările nevăzătorilor.

 

Alex Cucu, trainer: Vom fi alături de ei să-i și motivăm când vor apărea provocările

Alex Cucu, de 27 ani, tech lead AMAIS, unul dintre trainerii cursurilor și inițiatorul CMU Tech, spune că obiectivul său  este să crească o nouă generație de programatori nevăzători care să lucreze în companiile IT din România, să aibă joburi specializate și recunoscute.

La rândul său, Alex a învățat de la participanți că se pot ridica standardele în privința așteptărilor. De exemplu, cei opt cursanți din generația din 2020 aveau o bază mai solidă de cunoștințe față de cei din 2019 și au învățat mai repede, mai aprofundat noțiunile predate. Adică știau deja să folosească calculatorul, iar dorința lor a fost să se perfecționeze ca, în viitor, să aibă slujbe în domeniul IT.

La cursurile CMU Tech cel mai mult contează determinarea participanților. Alex zice că și vârsta are un rol important, când sunt mai mari își dau seama mai ușor dacă vor să învețe programare pentru că au deja experiență făcând alte lucruri. „De exemplu, a fost un cursant care a făcut postliceala de masaj și acum a găsit ocazia prin care să facă programare. La cursuri, rolul nostru este să-i și motivăm atunci când descoperă că programarea este un domeniu care presupune mult studiu individual. Mesajul meu pentru viitorii cursanți este că vom fi acolo pentru a ne bucura împreună de lucrurile pe care le fac dar și să-i motivăm să meargă înainte atunci când vor fi în fața provocării de a renunța.”

 

Ștefan Moisei: În viitor, îmi doresc să fim atât de mulți programatori nevăzători încât lumea să zică: da, am mai văzut încă 5 până acum

Ștefan Moisei, de 30 de ani, a ales să se implice în proiectul AMAIS pentru că de-a lungul timpului a avut multe întrebări fără răspuns și a învățat să caute singur soluții. „Eu m-am apucat de programare pentru că mă loveam de probleme reale și îmi spuneam: de ce să nu o fac eu. Acum vreau să ajut alți tineri să găsească răspunsuri mai repede la problemele cu care se confruntă si să-i ghidăm către o carieră în programare dacă asta își doresc.”

Ștefan spune că visează la ziua în care cursurile de la CMU Tech se vor desfășura în mai multe grupe simultan iar școlile de nevăzători vor preda informatica mai serios la ore, adică sistemul de educație să fie conștient de rolul major pe care îl poate avea în parcursul dezvoltării tinerilor nevăzători. În plus, să se conștientizeze nevoile nevăzătorilor când vine vorba despre accesul la educație.

„Acum, în școlile din țara noastră, suntem la nivelul în care elevii nevăzători primesc poze cu temele pe care le au de făcut. E de muncă în responsabilizarea profesorilor. Dar, în viitor, îmi doresc să fim atât de mulți programatori nevăzători încât lumea să zică: da, am mai văzut încă 5 până acum.”

 

Radu Vasile, trainer principal: Cursurile CMU Tech sunt un vis mai vechi împlinit

Pentru Radu Vasile, de 37 ani, cursurile de la CMU Tech sunt un vis mai vechi împlinit. Este primul programator nevăzător din țara noastră care a deschis discuția despre lumea informatică pentru nevăzători după 1989.

Și el a încercat, după terminarea facultății de Matematică-Informatică Ovidius din Constanța, să creeze un cadru cu același scop dar a găsit doar reticență în rândul școlilor și asociațiilor de nevăzători. Acum, pe lângă implicarea în proiectul AMAIS, Radu are propriul ONG prin care oferă cursuri de programare pentru copiii din medii defavorizate.

Mai există o motivație pentru care s-a alăturat inițiativei AMAIS, experiența personală. După terminarea facultății, a fost refuzat de mulți angajatori fiindcă nu înțelegeau cum e posibil ca un nevăzător să știe programare. „Dacă am fi mai mulți și am apărea constant în viața cotidiană programatorul orb n-ar mai fi o ciudățenie, ar fi ceva firesc.”

Radu este trainerul principal, adică el face structura cursurilor și stabilește ordinea capitolelor astfel încât să meargă de la baza spre construcția de competențe. E mândru că a dus a doua generație de programatori nevăzători la un nivel destul de avansat, iar în fiecare an vede impactul muncii lor prin determinarea cursanților de a merge către facultăți de profil.

Radu urmărește să le dezvolte și abilitățile matematice cursanților, să gândească algoritmic, să învețe conceptele pe care ar fi trebuit să le învețe în școli. „La nivel național avem o problemă când vine vorba de educația la matematică pentru nevăzători, e esențială pentru ei. Însă constat că trec prin școală fără să primească competențele necesare.”

Pentru Radu, fiecare oră de la CMU Tech este o provocare și o șansă de învățare despre cum să-și dezvolte competențele de trainer și cum să transmită cât mai ușor informația. Mai ales când vine vorba despre matematică, spune că a învățat să o adapteze și să o predea în forme mai plăcute ca să o facă atractivă. În plus, tot în perioada cursurilor și-a găsit curajul de a preda la facultatea Andrei Șaguna din Constanța, în primul semestru face cu studenții tehnici de utilizare a calculatorului și statistică în semestrul al doilea.

Spune că obiectivul său prin CMU Tech este de a le oferi tinerilor nevăzători un spectru larg de oportunități cu care sa descurce mai departe în viață. „Vreau să-i scoatem din izolarea pe care societatea și ei și-o impun. Să iasă din zona în care ei înșiși se văd persoane cu dizabilități. În plus, e necesar să fim mulți pe piața astfel încât să fie o normalitate când un programator nevazator se prezintă la interviu.”

 

Irina Coșescu, cursantă: Cursul mi-a dat încredere că pot să lupt pentru drepturile noastre

Irina Coșescu, de 31 ani, e din Brașov și a fost cursantă a cursurilor CMU Tech în 2020. În prezent face un master în Informatică, după studii de licență în Inginerie. „Am prins curaj să dau la master după cursurile de la CMU Tech deși nu aveam nicio bază de informatică. Experiența de aici a contribuit la decizia mea, am învățat să folosesc calculatorul cu tehnologie asistivă și programare. La începutul cursului făceam desene pe hârtie ca să-mi structurez informațiile în minte și să învăț tot ce mi se predă.”

Irina și-a pierdut vederea la 13 ani din cauza unei afecțiuni degenerative. A ales să învețe informatică pentru că este un domeniu în care nevăzătorii pot face performanță. În plus, a vrut să cunoască alți nevăzători, să învețe alături de ei și să simtă că aparține unui grup la fel ca ea și cu aceleași preocupări.

La cursul CMU Tech a ales să facă o aplicație de comandat pizza. Cu ajutorul unui buton custom, utilizatorii nevăzători au posibilitatea de a-și alege propriile ingrediente, blatul, mărimea, sosul. Spune că un rol important în realizarea aplicației a fost Ștefan Moisei, mentorul ei, care i-a fost alături de fiecare dată când a avut întrebări. „A stat lângă mine să-mi explice și m-a motivat să rămân acolo, conectată la proiect, când simțeam că vreau să dau cu laptopul de pereți.”

Cursul de la CMU Tech i-a dat Irinei încredere și motivația necesară pentru a pune presiune pe conducerea facultății să fie atentă la nevoile nevăzătorilor. „Eu vreau sa lupt pentru drepturile noastre și deja fac schimbări. Voi vorbi cu rectorul ca să nu mai dea voie să se urce pe site-ul universității documente care nu sunt accesibile. De exemplu poze la planuri de învățământ, ori poze cu text pe care nevăzătorii nu le pot accesa. Acesta este un prim pas.”

Spune că ar descrie cursul dezvoltat de AMAIS în trei cuvinte: „Oameni super faini. Aici, în comunitate, am întâlnit nevăzători care aleg să trăiască și asta îi face speciali. Și spun asta pentru că mulți devin resemnați în fața dizabilității și nu fac nimic. Iar acesta este un lucru pentru care militez și eu.”

 

Krisztian Kovacs, cursant: Sunt recunoscător că am învățat de la niște profesioniști

Krisztian Kovacs are 22 de ani și locuiește în Cluj-Napoca. În vara anului trecut a terminat Facultatea de Filosofie la Universitatea Babeș-Bolyai, iar acum se gândește să facă și facultatea de Informatică.

A auzit de cursurile CMU Tech de la Alex Cucu, se cunosc din echipa națională de fotbal pentru nevăzători, iar în urma lor a dezvoltat o aplicație care monitorizează tranzacțiile. „Aplicația ajută utilizatorul să țină un istoric, îi face automat calculele și are posibilitatea de a adăuga mai multe conturi. Tranzacțiile pot fi sortate în funcție de data în care au fost făcute sau anumite categorii pe care utilizatorul le definește, de exemplu poți face categoria alimente. Iar la final de lună  aplicația îți arată totalurile dacă vrei să vezi tot ce ai cheltuit.”

Dincolo de lucrurile tehnice pe care le-a învățat, Krisztian spune despre cursurile CMU Tech că au fost o curbă mare de învățare fiindcă mentorii au creat un cadru în care fiecare a fost încurajat să adreseze întrebări, să propună discuții pe un anumit subiect . Adică opusul experienței din educația formală, academică. „Sunt niște oameni care lucrează în domeniu și știu ce vorbesc.”

În viitor își dorește să fie programator, îl interesează accesibilizarea jocurilor ori dezvoltarea lor mai ales că această piața de dezvoltă constant și sunt multe jocuri sunt inaccesibile și nevăzătorilor.

Ar vrea ca persoanele tipice (fără dizabilități reglementate) să înțeleagă că legătura dintre nevăzători și IT e foarte fină deoarece folosesc aceleași instrumente și tehnologii și nu au impedimente în programare. În plus, programatorii nevăzători sunt concurență reală pentru cei tipici, spune Krisztian.

Pentru el, cursurile CMU Tech au însemnat dezvoltare, atmosfera prietenoasă și învățare profesionistă. „A fost o experiență constructivă, într-un mediu prietenos, care m-a ajutat să mă dezvolt. Sunt recunoscător că am învățat de la niște profesioniști.”

______________________

Clubul este o inițiativă AMAIS și se aliniază cu viziunea noastră – fiecare are responsabilitatea de a crea o societate incluzivă. Schimb de abilități cu susținerea Societe Generale Global Solution Centre Romania.

+
Scrie-ne pe Whatsapp!
Sari la conținut